Aşurelik Buğday

Buğday (Triticum), buğdaygiller (Poaceae) ailesinden bütün dünyada ıslahı yapılmış karasal iklimi tercih eden tek yıllık otsu bir bitkidir. Buğday; un, yem üretilmesinde kullanılan temel bir besin maddesi olup kabuğu ayrılabileceği gibi kabuğu ile de öğütülerek de kullanılmaktadır.

İnsanların beslenmesinde buğday en temel gıda maddelerinden birisi olup ekmeğin esas maddesidir. Un haline getirilerek ekmek ve diğer unlu gıdalarda kullanıldığı gibi tane halinde bulgur olarak da gıda sektöründe yerini almaktadır.

 

Besin Değerleri(100 gr)
Kalori 301 kcal
Karbonhidrat %59,3
Protein %8,8
Yağ %2

Barbunya

Birçok dünya mutfağında kullanılan, lezzeti ve görüntüsü ile diğer fasulyelerden kolayca ayırt edilebilen baklagil çeşididir. Dış kabuğu pembe olup kabuğu soyulup içinden çıkartılan taneleri pembe beyaz karışımlı renktedir. Barbunya taneleri kurutulmuş ve yaş olarak tüketilebilmektedir. Bu yüzden yaz kış sofralarımızdan eksik olmayan barbunya fasulye karbonhidrat ve protein yönünden de oldukça zengin bir yapıya sahiptir. Özellikle zeytinyağlı yemeklerde çok fazla tercih edilmektedir.

 

Besin Değerleri(100 gr)
Kalori 335 kcal
Karbonhidrat %60
Protein %24
Yağ %1,5

Bulgur

Genellikle sert buğdayların (Triticum durum) temizleme, ıslatma, pişirme, kurutma, kabuklarının kolay soyulması amacıyla rutubetinin ayarlanması, kabuk soyma, kırma, eleme, işlemleri sonucunda elde edilen üründür. Bulgur tipleri kullanım yerine göre; pilavlık bulgur (tip 1), köftelik bulgur (tip 2) olarak adlandırılır. Pilavlık bulgurlarda tane iriliklerine göre iri, orta ve ince olmak üzere üçe ayrılmaktadır. Köftelik bulgurlar ise tane iriliklerine göre köftelik iri ve köftelik ince bulgur (çiğ köftelik) olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. Çok eski dönemlerden beri Türk Halkı tarafından sevilerek tüketilen bulgur dayanıklı olmasının yanında besleyici, doyurucu, lezzetli ve ekonomik bir besindir.

 

Besin Değerleri/Nutrition Facts(100 gr)
Kalori 314-350 kcal
Karbonhidrat %60-73
Protein %9-12
Yağ %0,8-2,2

Fasülye

Amerika kökenli baklagiller familyasından soğuk iklime dayanıklı, yeşil renkte salkımsı, yassı yuvarlak düz meyveleri ile hemen her toprakta yetişebilen, genellikle yeşil renkli, beyaz, mor, kırmızı renkli de olan şekli küremsi, yassı, silindirimsi böbrek şeklinde taze ve kuru olarak tüketilen bitkidir. Tarlada olgunlaşan fasulyeler sararıp kurutulduktan sonra kabuklarından çıkarılır, elenir, kalibre edilir ve yabancı maddelerden arındırılarak tüketime sunulur. Önemli bir besin maddesi olup karbonhidrat deposudur. Ayrıca bol protein ve demir içerir. B1 ve B2 vitaminlerince de zengindir. Kuru fasulyenin Dermason, Ayşekadın, Sırık, Barbunya, Battal, Çalı, Horoz, Şeker, Sıra ve Bombay çeşitleri bulunmaktadır.

Kara Buğday

Karabuğday, kökeni Çin‟e dayanan ve yaygın bir şekilde dünyanın birçok yerinde küçük miktarlarda yetiştirilen tahıl benzeri bir üründür. Polygonaceae familyasının Fagopyrum cinsine ait olan ve ılıman iklimlerde yetiştirilen çift çenekli bir bitki türüdür. Karabuğday çoğunlukla kabuksuz tahıl ve un şeklinde, yulaf lapası, erişte, ekmek, krep, spagetti ve diğer gıda maddelerinin üretiminde ana malzeme olarak tüketilmektedir.

Karabuğday Faydaları

  • Damarlara güç ve esneklik kazandırır,
  • Kan basıncını önler,
  • Kan serumunda kolesterolün artmasını engelleyici özelliği bulunur,
  • Terlemenin azalmasını sağlar,
  • Bağırsak fonksiyonlarını düzenler,
  • Karaciğer dostu “kolin” bileşeni sayesinde karaciğer yağlanmasını azaltır ve bu sayede karaciğerin kolay ve rahat işlev görmesini sağlar

 

Besin Değerleri/Nutrition Facts(100 gr)
Kalori/calories 343 kcal
Karbonhidrat/carbohydrate %75
Protein/protein %15
Yağ/fat %2

 

Kırmızı Mercimek

Kırmızı Mercimek

Yemeklik tane baklagiller içerisinde yer alan mercimek, en eski kültür bitkilerinden biridir. Mercimek, ağırlıklı olarak insan beslenmesinde kullanılmak üzere, yüksek oranda protein, karbonhidrat, vitamin ve mineral madde içeren taneleri için yetiştirilir. Kabuklu halde toplanan kırmızı mercimek, işlenerek kabuklarından soyulur ve ayçiçeği yağı ile cilalanır. Cilalamada yağ oranı %3’ü geçmemelidir. Top dane (futbol) ve yaprak dane olarak satılır. Yaprak dane, top daneye kıyasla daha çabuk pişer ve böcek yapma riski yoktur.

 

Besin Değerleri(100 gr)
Kalori 340 kcal
Karbonhidrat %53,6
Protein %24,7
Yağ %1,1

Nohut

  Ülkemizde daha çok İç Anadolu, Akdeniz ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde yetiştirilen koçbaşı, leblebilik(kuşbaşı), yuvarlak gibi ana çeşitlerinin yanında tırtıllı, kırmızı, kahverengi, alaca, küçük, bezelyemsi, kabak ve siyah gibi alt varyete çeşitleri bulunan bakliyat çeşididir. Karbonhidrat, vitamin ve mineral maddelerce de zengin olan nohut yemeklik, çerezlik ve hayvan yemi olmak üzere çok yönlü bir tüketim alanına sahiptir.

 

Besin Değerleri/(100 gr)
Kalori 323-357 kcal
Karbonhidrat %37-50
Protein %14-24
Yağ %0,8-6

Pirinç

Pirincin işlenmemiş hali olan çeltik, su içinde çimlenebilen ve kökleri suda erimiş oksijenden yararlanabilen tek tahıl cinsidir. Diğer tahıl bitkileri su içerisinde uzun süre yaşayamayıp canlılığını yitirdiği halde çeltik suda erimiş oksijeni kullanarak gelişir. Hasadın ardından elde edilen çeltik, kavuzları çıkartılarak parlatılır ve beyaz renkli pirinç tanelerine dönüştürülür. Dünya’da yaşayan insanların yarıdan fazlasının ana besini olan pirinç, ülkemizde de beslenme açısından önemli bir yere sahiptir. Sodyum ve yağ içermeyen pirincin hemen hemen tüm çeşitleri protein, karbonhidrat, fosfor, demir, kalsiyum, B1, B2 vitaminleri ve az da olsa A ve C vitaminlerini içermektedir.

 

Besin Değerleri/100 gr)
Kalori 340 kcal
Karbonhidrat %75
Protein %6
Yağ %0,8

Yeşil Mercimek

Ülkemizde yetişen yeşil mercimeğe normal mercimek denilmesinin sebebi taneleri daha küçük olan Puy mercimeğinden ( yeşil minin mercimek türü) az daha irice olmasıdır  Yeşil mercimek diğerleriyle kıyaslanırsa pişirildiği zaman kolay dağılmamakta, taneli halini korumaktadır. Bu nedenle salatalara daha çok yakıştırılır. Üstelik yeşil mercimek protein bakımından da diğer çeşitlerden daha üstün olup ete alternatif bir besindir. Kırmızı mercimekle beraber en çok tüketilen mercimek türüdür. Mercimeğin her çeşidi hemen hemen aynı faydaları sağlamaktadır.

Mercimeğin faydaları

  • Lif bakımından zengin içeriğe sahip olduğu için zayıflama programlarında kullanılabilir.
  • Hazımsızlık ve bağırsak problemlerine karşı iyi gelir.
  • Vücuda enerji ve güç verir.
  • Göz sağlığı için mercimekten yararlanılabilir.
  • Kalp krizi riskini azaltır.
  • Demir bakımından zengin içeriğe sahip olan mercimek kansızlığa karşı iyi gelir.
  • Kalp sağlığını içeriğinde yer alan folat ve magnezyum sayesinde korur.
  • Gebelik, emzirme ve adet döneminde tüketimi demir ihtiyacını karşılamak için önemlidir.
  • Çocukların gelişimine katkıda bulunur.
Besin Değerleri/(100 gr)
Kalori 340 kcal
Karbonhidrat %60
Protein %22,4
Yağ %1,5

The amount you donate remains undiminished as we only https://schriftle.com/ use the returns on the foundation capital to support the funding purpose.